C. Stevens-van der Geer, M. Jessurun, Grontmij, Afdeling Ruimtelijke Inrichting
De Bilt : Grontmij
1997
In het kader van Incident Management vond tussen augustus 1993 en mei 1994 in de regio Utrecht een pilot plaats met de inzet van een stand-by bergingsvoertuig dat gedurende de spitsperioden op de centrale locatie Oudenrijn gestationeerd was. Deze Centrale Berger kreeg bij binnenkomst van een melding opdracht van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) om direct uit te rukken zodra het vermoeden bestond dat deze berger van dienst kon zijn, met als voornaamste taak het vrijmaken van de rijbaan, maar eventueel ook (wanneer de berger eerder ter plaatse was dan de politie) enkele politietaken. Uit de pilotstudie blijkt, dat de waarschuwings- en aanrijtijd van de berger gereduceerd worden door deze maatregel en dat de totale afhandelingsduur van een incident gemiddeld met bijna een half uur gereduceerd wordt. Een schatting wordt gegeven van de kosten-baten verhouding van deze maatregel.
23 p.
ill.
Rapportnr. RIT.97000955-99
Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV), Projectbureau Incident Management
Projectbegeleiding J.R. Bokma