Vandaag heeft onze vice-voorzitter Frans Smink in een gesprek met BNR Nieuwsradio aangegeven dat de VBM van mening is dat de veiligheid bij Rijkswaterstaat door de recente bezuinigingen niet serieus meer wordt genomen.

Bij de recente berichten in de media wordt nadrukkelijk aangegeven dat de oorzaak voor de grote toename van ongevallen waarbij voertuigen en objecten van de wegbeheerder zijn betrokken te wijten is aan de weggebruikers. Het zou gaan om een stijging van maar liefst 40% ten opzichte van 2013. De weggebruikers gebruiken meer social media achter het stuur en negeren massaal rode kruizen is het formele standpunt van de wegbeheerder. De VBM is echter van mening dat Rijkswaterstaat haar weginspecteurs onnodig lang in gevaar brengt door hen veel meer en bovenal veel langer dan voorheen in te zetten bij de beveiliging van incidenten. De richtlijnen rondom Incident Management schrijven voor dat er direct een berger wordt ingeschakeld bij het signaleren van een incident. Sinds 2013 wordt de berger echter in de meeste gevallen pas gebeld wanneer men geen andere oplossing kan vinden om de weg vrij te maken. In praktijk staat de weginspecteur dus veel langer dan voorheen op een gevaarlijke locatie zijn of haar werk uit te voeren. De VBM is van mening dat Rijkswaterstaat niet goed zorgt voor de veiligheid van de hulpdiensten, weginspecteurs en de weggebruikers door de regels anders toe te passen. De kostenbesparing die de overheid nu behaalt is volgens de VBM te verwaarlozen. Het is geen discussie omdat de bergingsbranche omzet misloopt maar een discussie over het naleven van eerder gemaakte afspraken tussen de Incident Management hulpdiensten.

Het item is terug te luisteren via deze weblink: www.bnr.nl/?service=player&type=archief&fragment=20150105123520240

Het geschreven artikel is hier te vinden: http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/304482-1501/vorig-jaar-40-procent-meer-weginspecteurs-aangereden