De Stichting IMN benadrukt op haar website het belang van de standby-berger:

Standby-diensten op 20 kilometer weg rondom de Velsertunnel hebben geleid tot een reductie van de aanrijdtijden bij incidenten met bijna tien minuten. Smits Kraan- en Sleepbedrijf uit Haarlem boekte in de maanden juli tot en met september voor 71 bergingsopdrachten een gemiddelde aanrijdtijd van 9:35 minuten. In dezelfde maanden in 2015 bedroeg dat gemiddelde 19:22 minuten. De genoemde cijfers zijn niet gecorrigeerd voor vertraging als gevolg van files. De Velsertunnel werd op 15 april van dit jaar in beide richtingen afgesloten om ruimte te maken voor een ingrijpende renovatie. Het verkeer wordt sinds die datum omgeleid door de naburige Wijkertunnel. Om de doorstroming van deze verbinding te waarborgen heeft Rijkswaterstaat bij beide tunnelingangen gezorgd voor de opstelling van een bergingsvoertuig in de ochtend- en avondspits. Deze voertuigen staan paraat om bij incidenten onmiddellijk uit te rukken. De standby-diensten worden geleverd door de voor het betrokken wegvak gecontracteerde IM-berger. De Velsertunnel werd geopend in 1957 en is de oudste snelwegtunnel van Nederland. De tunnel was, met een hoogte van 4,18 meter, ook de laagste van alle snelwegtunnels. Dit leidde tot veel verkeershinder. Het verkeer moest in de afgelopen jaren gemiddeld drie keer per dag worden stilgelegd om vrachtwagens tegen te houden die te hoog waren. Ook de bedrading en veiligheidsvoorzieningen in de tunnel waren aan vernieuwing toe. De vernieuwde Velsertunnel wordt opengesteld in januari 2017 en zal 4,30 meter hoog zijn. Tot die tijd staat Smits twee keer per dag aan twee kanten van het Noordzeekanaal paraat.

Bekijk het hele artikel op: https://www.stichtingimn.nl/161017-Standby-berger-supersnel-bij-Velsertunnel.php