DEN HAAG – Weggebruikers hadden maandag weer veel tijd nodig om op hun bestemming te komen. Volgens de VerkeersInformatieDienst VID stond er 420 kilometer file op de snelwegen.
November is een filemaand. De oorzaken zijn bekend. Werknemers hebben geen vrije dagen meer of bewaren het restant voor de feestdagen in december, het is later licht en vroeger donker en het weer zit vaak tegen.
De afhandeling van een ongeval is in Nederland goed geregeld. De Stichting Incident Management Nederland IMN is daarvoor al sinds 1999 verantwoordelijk. De stichting schakelt bergingsbedrijven in en exploiteert een landelijk meldpunt voor incidenten. Met tweehonderd rayons en 64 bergers is het land goed gedekt.
,,Per jaar doen we zo’n 25.000 ongevallen”, zegt secretaris Ivo Wildenberg van IMN. Daar vallen ook pechgevallen onder. De eisen aan bergingsbedrijven zijn streng. Het materieel moet goed zijn en het bedrijf moet snel ter plaatse kunnen zijn. De gemiddelde aanrijdtijd van een berger is 13:14 minuten. ,,We zijn vaak sneller ter plaatse dan Rijkswaterstaat of de Wegenwacht”, weet Wildenberg.
Hoe snel het verkeer weer kan doorrijden is afhankelijk van de aard van een incident, zegt Rijkswaterstaat. ,,Bij pechgevallen gaan we uit van 30 tot 45 minuten om een rijstrook weer vrij te geven.” Is er sprake van een aanrijding of een ongeval met slachtoffers dan gaat het vaak langer duren. De hele papierwinkel moet zijn afgewikkeld voordat er kan worden weggesleept.
Volgens Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeersdienst is er veel onbegrip bij de weggebruiker. De automobilist moet niet denken dat een rood kruis boven de weg autootje pesten is, zegt hij. ,,Iedereen, van hulpverleners rot bergers, wil de snelweg weer zo snel mogelijk vrij krijgen”, aldus Broekhuis. ,,Als een rijstrook is afgekruisd is dat voor de veiligheid van iemand die op de vluchtstrook met pech staat. Er zijn gewoon protocollen voor.”