AMSTERDAM – Het afgelopen jaar werd het recordaantal van ruim 80.000 bergingsopdrachten uitgevoerd door takel- en bergingsbedrijven. Dat betekent dat er zo’n 8000 keer vaker assistentie werd verleend bij een pechgeval of ongeluk dan in 2016. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Incident Management Nederland (SIMN), die verantwoordelijk is voor de berging van voertuigen op de belangrijkste wegen van ons land.

,,Normaal gesproken zou dat reden moeten zijn om de vlag uit te hangen, maar omdat we constateren dat zo’n 25.000 bergingen zijn uitgevoerd zonder dat er voldoende veiligheidsmaatregelen werden getroffen, is dat eerder reden om de alarmbellen te laten rinkelen”, zegt Ivo Wildenberg van SIMN.

’Russisch roulette’

De zorgen worden gedeeld door bestuurslid Chris Müller van de Vereniging Bergings- en Mobiliteitspecialisten (VBM). ,,We werken inderdaad onder levensgevaarlijke omstandigheden. Het is eigenlijk een pure vorm van ’ Russisch roulette’ op de weg. We moeten wagens wegslepen, terwijl het andere verkeer op nog geen meter afstand voorbij raast. Puur en alleen omdat er geen extra veiligheidsmaatregelen door Rijkswaterstaat getroffen worden.”

De branchevereniging luidt de noodklok omdat het volgens hen wachten is voor de eerste slachtoffers vallen. ,,Nu zijn er een paar incidenten geweest die goed zijn afgelopen, maar je weet gewoon dat het binnenkort echt fout gaat en er doden of ernstig gewonden gaan vallen”, meent Müller.

’Niets doen is geen optie’

Bergers komen bij de meeste incidenten als eerste ter plaatse, maar moeten dan officieel wachten tot één van de 260 weginspecteurs van Rijkswaterstaat aanwezig is om de boel te beveiligen. ,,Maar vaak komen die gewoon niet en moeten wij dus met gevaar voor eigen leven – en die van de gestrande weggebruiker – aan de slag. Want niets doen is geen optie, omdat je een gevaarlijke situatie gewoon moet oplossen”, stelt de VBM-bestuurder.

Om het tij te keren willen bergers nu het heft in eigen hand nemen en voor hun eigen veiligheid niet langer afhankelijk zijn van RWS. ,,We willen met twee auto’s uitrijden bij alle incidentmeldingen. Dan kan er één auto als buffer worden neergezet. Mocht het fout gaan, dan wordt die wagen aan gruzelementen gereden en geen personen. Dat dit noodzakelijk is, blijkt ook uit het feit dat in 2017 veertig beveiligingsvoertuigen werden geramd door passerende weggebruikers”, stelt Müller. ,,Trouwens heeft RWS eigen onderzoek gedaan waarmee het probleem bevestigd wordt. Maar dat houden ze angstvallig geheim en onderwijl doen ze niets om het probleem op te lossen.”

’In gesprek met de branche’

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat erkent de problemen. ,,De signalen zijn ons bekend en we zijn in gesprek met de branche om te kijken hoe we het kunnen veranderen. Veiligheid en doorstroming van het verkeer zijn ook voor ons erg belangrijk. Wij willen ook dat dit zo optimaal mogelijk geregeld wordt.”

Bekijk het oorspronkelijke artikel op: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1743755/bergers-steeds-vaker-in-actie