De leden van de Vereniging van Berging- en Mobiliteitsspecialisten nemen standaard bij een uitruk (veel) extra water mee. Want doordat in het hele land Weeralarm Code Geel en zelfs Oranje is afgegeven hebben niet alleen auto’s het zwaar en begeven het, maar ook de inzittenden puffen en zweten. De bergers vinden het daarom niet meer dan logisch dat zij – die meestal als eerste bij een pech- of ongeval zijn – een behoorlijk tandje bijzetten. Daar hoort op deze dagen ook de verstrekking van gratis water bij. Net als wegslepen naar een veilige plek. Niet zoals gebruikelijk naar de eerste afrit, maar nu naar een plek mét voorzieningen. Dit zónder dat zij daarvoor vanuit de wegbeheerders een aanvullende vergoeding ontvangen.

Dichte netwerk is extra voordeel

Rob de Jong, voorzitter van de Vereniging Berging- en Mobiliteitsspecialisten (VBM) “Onze leden hebben deze dagen extra oog voor gestrande automobilisten. Uit voorzorg hebben ze extra water bij zich en kijken ze extra goed naar hoe de mensen reageren. De hitte maakt het voor iedereen extreem zwaar. Zo worden onder deze omstandigheden álle gestrande automobilisten, ongeacht of zij lid zijn van een hulpdienst zoals de ANWB Wegenwacht weggesleept om te voorkomen dat zij onnodig lang op hulp moeten wachten langs de kant van de snikhete weg. Op een veilige plek met voorzieningen kunnen zij dan de komst van de ingeschakelde pechhulpdienst afwachten. De VBM-leden zetten er met deze omstandigheden een flinke tand bij om erger te voorkomen. Landelijk kennen de bergingsspecialisten een gemiddelde aanrijdtijd van onder de 13 minuten. Het snel bellen met 112 is voor de weggebruiker met deze weersomstandigheden echter cruciaal.”

Zorgen voor verkoeling

Rob de Jong vervolgt: “Toen wij van Rijkswaterstaat de melding kregen dat zij vanwege het weer Code Geel overschakelden naar het protocol Extreem Weer voor Incident Management, hebben wij direct onze leden geïnformeerd voldoende water mee te nemen als zij uitrijden. Want als mensen zélf hun pechgeval melden bij hun hulpdienst, wordt er bij Rijkswaterstaat niet automatisch een Incidentmelding gedaan. Daardoor kan het gebeuren dat mensen langer in de hitte langs de kant van de weg staan dan wenselijk is. Ofwel wij nemen ze mee ofwel wij zetten hen af op een veilige plek als zij op hun dienstverlener wachten. Altijd krijgen ze met deze omstandigheden genoeg te drinken. Voor onze bergers is het even aanpoten, maar de planningen zitten perfect in elkaar en we hebben geen last van de vakantieperiode.”