Weggebruikers staan in Nederland bij pechgevallen en ongelukken op snelwegen onnodig lang in de file als gevolg van procedures en protocollen. Bovendien leveren die gevaar op. Dat stelt de Vereniging Bergings- en Mobiliteitsspecialisten, de brancheorganisatie van bergingsbedrijven. Een van de grote ergernissen is het veiligheidsvoorschrift dat een berger bij een pechgeval of ongeluk pas aan het werk mag als er een weginspecteur van bijvoorbeeld Rijkswaterstaat is om de plek des onheils te beveiligen. In veel gevallen komt er geen inspecteur of is die te laat.
Dat zegt voorzitter Rob de Jong van de Vereniging Bergings- en Mobiliteitsspecialisten. ,,Het werkt veel beter als wij direct met twee voertuigen uitrukken en de ene berger de andere beveiligt”, is zijn overtuiging. De Jong schat in dat daarmee de weg gemiddeld vier tot vijf minuten sneller vrij is dan nu.
Willem Wanrooij van Van Amerongen Facilitair in Arnhem noemt een voorbeeld op de Pleijroute in Arnhem, een van de drukste Gelderse wegen. ,,Staat een berger daar 20 minuten te wachten om een auto weg te halen omdat een weginspecteur van de provincie Gelderland uit bijvoorbeeld Tiel moet komen. En al die tijd stroopt het verkeer op.”
Afspraak
Voorzitter De Jong van de branchevereniging stelt dat in 2017 in 2.100 gevallen een berger een andere berger heeft beveiligd. ,,Terwijl dit bij circa 23.000 incidenten had móeten gebeuren. Van die 23.000 betreft het zo’n 4.500 incidenten op de rijstrook.” Dat laatste cijfer komt uit onderzoek van Rijkswaterstaat, zegt De Jong. De wegbeheerder wil die cijfers echter niet bevestigen.
,,Wij willen geen discussie via de media. We zijn in gesprek met de bergers”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Zij stelt dat er al een afspraak ligt dat bergers elkaar kunnen beveiligen als een weginspecteur niet binnen 15 minuten aanwezig kan zijn. Dat zegt ook de provincie Gelderland, dat een samenwerking heeft met Rijkswaterstaat.
Voorzitter De Jong van de branchevereniging van bergers bevestigt die afspraak. ,,Alleen houdt Rijkswaterstaat zich in de praktijk daar niet aan. Dat is juist ons probleem.” Het gevolg van die onduidelijkheid of er wel of geen inspecteur onderweg is: een berger staat zonder beveiliging bij een incident en gaat dan toch maar aan de slag om zo snel mogelijk de gevaarlijke situatie op te lossen. Met alle risico’s van dien.
‘Iets efficiënter maken’
Bergers tijdens ochtend- en avondspits laten rondrijden op bijvoorbeeld de A12 tussen Arnhem en de Duitse grens om bij incidenten snel te kunnen handelen, wordt niet nodig geacht. Van Amerongen posteert uit eigener beweging zelf tijdens de spits al voertuigen op strategische punten langs de rijksweg, stelt de berger.
Het belangrijkste is dat veel van de huidige bureaucreatie verdwijnt, vindt De Jong van de branchevereniging: ,,Als we het huidige Incident Management bij pechgevallen en ongelukken op het hoofdwegennet gewoon wat efficiënter gaan inrichten, zijn we al een heel eind.”
Bron: verschenen in de landelijke media