Hedenochtend is de VBM gevraagd voor een quote op BNR Nieuwsradio en de NOS. Ook zijn op meerdere locaties lokale media op bezoek geweest bij bergingsbedrijven om de bestaande problematiek aan den lijve te ervaren.
Rijkswaterstaat en Ministerie laten meer weginspecteurs met OGS rijden als maatregel tegen het verbeteren van de beveiliging bij incidenten op het Nederlandse wegennet. Dit is terug te lezen in een artikel op het AD hedenochtend (link).
Helaas gaat dit haar doel voorbij. Zo vindt er op Provinciale wegen géén beveiliging door Rijkswaterstaat plaats, op deze wegen is de veiligheid vaak een nog groter issue omdat het aanrijdgevaar van twee of meer kanten kan komen. Een uitbreiding van weginspecteurs bij Rijkswaterstaat lost niets op wanneer een andere wegbeheerder verantwoordelijk is op een bepaald wegvak. Daarnaast kan het toenemen van OGS-gebruik (blauw licht en sirene) een frustratie bij de weggebruiker gaan oproepen.
Los van deze hiaten in de voorstellen van de minister is het ook niet de meest effectieve manier. Berger en beveiliging zouden gelijktijdig op moeten rijden om direct adequaat te kunnen optreden. Wie de beveiliging regelt is hierbij niet de discussie, wel dat Rijkswaterstaat hier de volle verantwoording over wenst te houden maar geen 100% garantie op de veiligheid kan bieden.
De VBM zal e.e.a. kritisch volgen en een veilige werkplek voor haar leden blijven verdedigen.
Het BNR gesprek terugluisteren kan hier
Het NOS Radio 1 gesprek terugluisteren kan hier