cialis www.beastskills.com DEN HAAG – Om het fileleed bij ongevallen en andere incidenten op snelwegen te beperken, willen bergingsbedrijven beschikken over sirenes. Ze kunnen zo sneller op de plaats van bestemming komen en de weg weer vrijmaken.
Nu mogen sleepbedrijven alleen gebruikmaken van oranje zwaailichten omdat ze niet gezien worden als hulpdiensten en daarom niet met OGS (optische en geluidssignalen) mogen rijden zoals politie, brandweer en ambulance dat wel doen in noodsituaties.
„De wet- en regelgeving staat het ons niet toe, maar wij gaan bij het ministerie een aanvraag indienen om ook sirenes te mogen gebruiken, want nu lopen we met het oranje zwaailicht vast in het verkeer”, zegt Rob de Jong van de Vereniging van Bergings- en Mobiliteitsspecialisten (VBM).
„Daarvoor gaat het verkeer al lang niet meer aan de kant, want iedere loodgieter, vuilniswagen of vertegenwoordiger rijdt met een oranje zwaailicht”, stelt De Jong. „Een blauw zwaailicht in combinatie met sirenes is pas effectief en zal ertoe leiden dat we veel sneller ter plaatse zijn en de hinder voor het verkeer écht kunnen beperken.”
„Het zou mooi zijn als we dezelfde status krijgen als de weginspecteurs van Rijkswaterstaat. Die mogen tegenwoordig wél met OGS rijden. Terwijl die ook niet vallen onder het stramien ’redden van mens en dier’ en ook niets opruimen, zodat de file gewoon blijft staan”, meent De Jong. „Het wordt straks nog lastiger voor ons om snel een incident te bereiken als duizend kilometer vluchtstrook ook gebruikt gaat worden door het verkeer. Dan moeten we met onze 2,40 meter brede voertuigen tussen het verkeer door rijden om bij een ongeluk te komen.”
Begrip
Diederik Fleuren van Rijkswaterstaat heeft begrip voor de klacht. „Wij zien dat het bij drukte en files op wegvakken waar géén vluchtstrook is voor de bergers soms lastig kan zijn om snel ter plekke te komen. Maar het is nu eenmaal bij wet geregeld dat ze geen sirene mogen gebruiken, maar bij files wel over de vluchtstrook of tussen het verkeer door mogen rijden. Maar ik begrijp dat dit niet opschiet in noodgevallen.”
Mede daarom gaat Rijkswaterstaat de tekst op de informatiepanelen boven de snelweg aanpassen om hulpdiensten de ruimte te geven. „Vanaf volgende maand luidt die: ’Geef hulpdiensten en bergers de ruimte’. Daarmee hopen wij op meer begrip van de weggebruikers voor het goede werk van deze diensten”, aldus Fleuren.
Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) zegt via haar woordvoerder niet te verwachten dat de situatie snel verandert. „Bergers doen heel belangrijk werk en maken de weg na een ongeval of bij pech vrij. Toch zijn we er geen voorstander van dat zij blauwe zwaailichten en een sirene gaan gebruiken. Dat is voorbehouden aan een beperkt aantal hulpdiensten die in het publieke domein werken, alleen in uitzonderlijke situaties.”
„Er moet geen wildgroei ontstaan aan diensten die blauwe zwaailichten en een sirene gebruiken. Dat kan ertoe leiden dat automobilisten op den duur minder snel aan de kant gaan voor onze hulpdiensten.”
Bron foto en tekst: Telegraaf.nl
Video ‘de Puinruimers’: https://www.youtube.com/watch?v=BZLjkd5jm7M
Bekijk het artikel op: https://www.telegraaf.nl/nieuws/3130861/bergingsbedrijven-willen-sirene